ائمه اطهار

شما می توانید نظرات سازنده خود را از طریق لینک نظرات برای ما ارسال نمایید متشکرم

ائمه اطهار

شما می توانید نظرات سازنده خود را از طریق لینک نظرات برای ما ارسال نمایید متشکرم

بهار سرمدی

 

                            باز شیری با شکر آمیختند

                                                                       عاشقان با همدگر آمیختند

                          روز و شب را از میان برداشتند

                                                                         آفتابی با قمر آمیختند

                      رنگ معشو قان و رنگ عاشقان

                                                                     جمله همچون سیم و زر آمیختند

                    چون بهار سر مدی حق رسید

                                                                  شاخ خشک و شاخ تر آمیختند

                 هر شرابی کز کف ساقی خوری

                                                                     جمله با قند و شکر آمیختند

            خیر و شر و خشک و تر زان مست شد

                                                                           کز طبیعت خیر و شر آمیختند

               نفس کل و هرچه زاد از نفس کل

                                                                           همچو طفلان با پدر آمیختند

               هم شب قدر آشکارا شد چو عید

                                                                           هم فرشته با  بشر آمیختند

           من دهان بستم تو باقی را بدان

                                                                          کاین نظر با آن نظر آمیختند

                بهر نور شمس تبریزی تنم

                                                                          شمع وارش با بشر آمیختند

                                 

                                              مولانا شمس تبریزی

امیر المومنین مولا علی (ع) و سوره برائت

در سال نه هجری وقت آن رسیده بود  که پیامبر هر نوع مظاهر بت پرستی و حرکت غیر انسانی را با نیروی نظامی در هم بکوبد و با توسل به قدرت بت پرستی را که منشا عمده مفاسد اخلاقی و اجتماعی و یک نوع تجاوز به حریم انسانیت بو د را ریشه کن سازد و بیزاری خدا و رسولش رادر سرزمین منی در روز عید قربان و در اجتماع  بزرگ حج که از همه نقاط حجا زدر آن گردآمده بودند اعلام بدارد و به بت پرستان حجاز هشدار دهد که باید وضع خود را  تا چهار ماه دیگر روشن کنند و اگر به آیین توحید بگروند از زمره مسلمانان خواهد بود  و بسان دیگران از مزایای مادی و معنوی اسلام بهره من خواهند شد ولی اگر بر لجاجت و عناد خویش اصرار ورزند پس از چهار ماه باید آماده نبرد شوند  و بدانند که در هر جا که دستگیر شوند کشته خواهند شد .

آیات سوره برائت هنگامی نازل شد که پیامبر (ص) تصمیم به شرکت در مراسم حج را نداشت زیرا در سال پیش که سال فتح مکه بود  در مراسم حج شرکت کرده بود و قرار بود که در سال آینده نیز که بعدها حجه الوداع نامیدند در این مراسم شرکت کنند از این رو ناچار شد کسی را برای ابلاغ پیامهای الهی انتخاب کند . نخست ابوبکر را به حضور طلبید و قسمتی از آن سوره برائت را به او آموخت و او را با چهل نفر روانه مکه معظمه نمود تا در روز عید قربان این آیات را بخواند .

ابابکر در راه بود که پیام وحی بر پیامبر نازل شد و به پیامبر دستور رسید که این آیات را باید خودت یا کسی که از توست بر مردم بخواند و هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد .

چیزی نگذشت که پیامبر علی (ع) را خواستند و به او فرمان دادند که سریع حرکت کند و آیات را از ابو بکر بگیرد  و پیام الهی را اعلان نماید.

مولا علی (ع) به مکه وارد شد و در دهم ذی الحجه بالای جمره عقبه با ندایی رسا سیزده آیه از آیات سوره برائت را قرائت نمود  و در واقع قطعنامه ای را که چهار ماده بود به گوش تمام شرکت کنندگان رسانید .

آیات قرآن و قطعنامه تاثیر عجیبی بر افکار مشرکین گذاشت و هنوز چهار ماه تمام نشده بود که مشرکان دسته دسته ایمان آوردند و هنوز سال دهم هجری به پایان نر سیده بود که شرک از حجاز بر چیده شد و این هم برگی دیگر از زندگانی امیر المومنان علی (ع) شد. 

همتی تا کشتی تن بشکنیم

 

امیر حسین مدرس

تا به حشر دل ارثنا گفتی

همه گفتی چو((مصطفی)) گفتی ...

هلال نخستسن شب ربیع . لبخند مهرآور تو ست که در طلیعه بهار . جلوه بر جهان می کند .

چونان لبخندی که به گاه گذر از کوچه های مدینه نثار کودکان باز یگوش می کردی .

اینک جهان بسان همان کودکان  بازیگوش . در کوچه های پیچاپیچ تاریخ . گاهی سر در هوا و گاهی سر در گریبان راه می سپارند.

لبخند تو اما جاودان است .

بی گمان. برج و باروی بی مهری و دژ خشم و قلعه تعصب های کور  تسلیم نگاه مشفقانه  و لبخند بهار آور توست  و نامت اجازه ورود به اقلیم امن آرامش.

دلی که در تسخیر شعله عشق تو نیست . چیست جز افسرده خاکستری مرده ؟

هنوز پیش قدمی در سلام  ! هر سحر گاه که نامت  را بر گلدسته ها آواز می کنند . خفتگان را سلام می دهی و بیداران را مست شراب طهور صبوح می سازی .

کلامت سحر نیست . آبشار زلال و روشن حقیقت است  که از سرچشمه جان آسمان  پیامت می جوشد . گاه بر جویبار وجود فاطمه می گذرد و گاه  در موجا موج اقیانوس خطبه های علی جلوه می کند . آغوشت دشت سرسبز  و بی پیان جولان حسن و حسین است .همه چیز بوی تو را دارد : بهار. عشق. ایمان .مسلمانی . ولایت . عاشورا...

کدام درخت را نشان دهم که جوانه ای به یاد تو نداشته باشد ؟کدام قله را نام ببرم که پرچم  فتح لبخندت بر فرازش در اهتزاز نباشد ؟ازچه سخن بگویم آغز و پایانش به تو نرسد ؟

آنچه به ما آموختی گنج خدا است و سنت تو آمیختن با کلام خداوند و هم دستی با دست خداست.

 با تو تمام جهان مدینه است !هیچ نو آوری روز آمدتر از سنت تو نیست !

دریغا که هنوز  خاکستر پاشان به سر بماند !

اما تو هم چنان  آرام و مهربان و متبسم  با گامهای شمرده  و مطمئن  بر خیابان دل ما می گذری ودر غروب مدینه ات  مدرن با سر انگشت رحمت و عطوفت  چراغ یقین مان را روشن می کنی .ای محمد ...

((ای شب از چشم سیاهت شرمگین

وی نگاهت آبشاری آتشین

بین که مسکینم ودر بند شهیم

خسرو ما شو که ازخسران روهیم

بین که ازکشتی نشینان تنیم

همتی تا کشتی تن بشکستیم

باور ما . یاور ما دین توست

جنت موعود ما. آیین توست.

حرکت امواج به سمت گوش

 

پژوهش گران دانشگاه صنعتی امیر کبیر  با هدف بررسی خطرات احتمالی امواج الکترو مغناطیسی تلفن همراه . اثرات این امواج را بر بافتهای مغز و جمجمه مدل سازی کرده اند .

به گفته رضا صراف عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه  صنعتی امیر کبیر  و مجری این طرح . میزان جذب امواجی که از تلفن همراه به سمت گوش می آید . با توجه به فاصله تلفن همراه از گوش  و فرکانس موج متفاوت است .به طور معمول بیش  از 70% از امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به صورت انرژی گرمایی حرارتی در می آید .

صراف با اشاره به این مدل سازی خاطر نشان کرد : اگرچه عوامل مختلفی  از جمله فاصله تلفن همراه از گوش  و میزان فر کانس در جذب امواج موثر هستند . اما اثر زیانبار استفاده بی وقفه با تلفن های همراه کاملا آشکار و بدیهی است

مناجات

 

خدایا چگونه می توانم رو به سوی تو بیا ورم  و زبان به حمدو ثنایت بگشایم در حالی که خود از کرده خود آگاهم . چگونه می توانم دوستدار تو باشم در حالی که به عهد وپیمانی که با تو بسته ام وفادار نبوده ام . چگونه می توانم طلب عفوو بخشش کنم در حالی که شعله های عصیان در درونم فرو زان است . بارالها . چگونه می توانم رو به توبه آورم در حالی که اسیر هواهای نفسانی خویشم . بارلها. تو از علاقه من نسبت به خودت آگاهی و می دانی که چقدر مشتاق رسیدن به توام  اما هر وقت که تصمیم گرفتم  که به سوی تو بیایم گناه به سراغم آمد و مرا از تو دور ساخت .

خداوندا . همیشه آرزویم این بوده که حتی برای یک روز هم که شده آن چیزی باشم که تو می خواهی  و آنچه کنم که تو می پسندی . ولی افسوس که این نفس سرکش  تاکنون  مجال برآورده شدن این آرزو را  به من نداده است .بارلها .می ترسم از خویش و این سرنوشتی که در انتظار من است . از این بیابان و شوره زاری که در پیش روی من است  می ترسم . می ترسم مرگ به سراغم بیاید و آرزوی رسیدن به تو را این بار او از من بستاند .

خدایا تو خود می دانی که چه سخت است ماهی کوچک اسیر آبی دریای بیکران باشد .

خدایا تو خود می دانی برای من که همیشه با تو زندگی کرده ام این مسیرتکراری روزگار که  ناخواسته مرا به کام خود می برد چقدر ملال آور و خسته کننده است .

فشار خون را مهار کنیم

بسیاری از داروهای ضد فشار خون به طور مستقیم  اثر کرده و فشار خون را پایین می آورند . همچنین دارای عوارض جانبی  متعددی هستند . برعکس خورا کی هایی که روی حیوانات آزمایش شده اند  هم عوارض جانبی کمتری دارند و هم با گشاد کردن عروق خونی به طور مستقیم فشار خون را پایین می آورند. به طور مثال کرفس این گونه عمل می کند.

ضمنا کرفس مقداری هم سدیم دارد . بنابر این بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود . کرفس. شنبلیله . روغن ماهی . گریپ فروت . روغن زیتون . پیاز و سیر  چند نمونه از خورا کی های است  که ممکن است تا حدودی  موجب کاهش فشار خون شوند.

خوراکی های کاهنده چربی خون

خوراکی های می توانند کلسترول مضر خون را کاهش وکلسترول مفید خون را افزایش دهند و نیز مانع اکسید اسیون  کلسترول مفید ودر نتیجه کاهش صدمه به عروق  شوند . اینها دقیقا همان مواردی هستند  که داروهای شیمیایی کاهنده خون انجام می دهند .

خواراکی های مختلف مکانیسم اثر های متفاوتی را دارند. به طور مثال جو با کاهش ذخایر اسیدهای صفراوی  در رودها سبب کاهش چربی خون می شود . یا آنتی اکسیدان ها با به دام انداختن ال .دی .ال های اکسید شده به تنظیم چربی خون کمک می کنند . نمونه خوراکی های کاهنده کلسترول بد خون  عبارتند از : سیب. جو. هویج. سیر. گریپ فروت. سبوس. لوبای سویا . گردو و بادام.

 

 

 

گیاهان مدر

گیاهان مثل داروهای شیمیایی  که با افزایش دفع آب و نمک  اثر دیو رتیک (مدر) دارند عمل نمی کنند . بلکه با تحریک فیلتر سلولی موجود در کلیه ها  فقط سبب دفع آب می شود  و به این ترتیب  قدرت داروهای شیمیایی را ندارند . نمونمه بارز آنها جعفری است که اگر دو قاشق مربا خوری   پر جعفری خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید  و بنوشید .اثر آن را خواهید دید  تـئو فیلین  موجود در چای نیز از کافئین  بهتر اثر می گذارد . اگرچه در اثر عادت بدن اثرشان از بین خواهد رفت . خوراکی های مدر شامل :کرفس . قهوه. زیره سبز. گشنیز . شیرین بیان . لیمو . پیاز . کاسنی . بادمجان. جوز هندی. جعفری. نعناع و چای است.